Pamiętam jakby wczoraj te emocje które mną władnęły gdy pierwszy raz zostałem ojcem- ekscytacja poplątana z niewielką ilością niepewności. Z jednej strony jesteś bardzo szczęśliwy i zadowolony, z innej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- dużo pytań co robić w danych chwilach, co będzie robiło dziecko i jak się wówczas zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam mieć pojęcie, że jest poprawnie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie doświadczeń ludzi których uważasz za znawców. Zadajesz pytanie położnej kiedy kąpać dziecko, a ona oznajmia, że jedni to kąpią codziennie, drudzy co parę dni, a pozostali jeszcze rzadziej. Pytasz jak często karmić i ile- to twierdzi, że różnie niektórzy to tak, a inni tak… Jestem zdania, iż dla świeżych rodziców niesłychanie istotne jest mieć świadomość jak rozwija się małe dziecko, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta informacja winna być bardziej dostępna. Nie zapominaj jednak, że wiadomość pokroju „typowy rozwój dziecka” określane są statystycznie i często włączają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło daną umiejętność. Pamiętajcie też, iż wówczas gdy niemowlak jest wcześniakiem to wypada dobrze określić prawidłowy miesiąc rozwoju. https://postheaven.net/rehabilitacja-sanok38/zwyrodnienia-kregoslupa-odkryj-wiecej-tu malucha w 4 i 5 miesiącu życia. Główka. -bobas staje się coraz bardziej symetryczny -układa głowę prosto względem tułowia. Problemem który to można zaobserwować będzie to, że główka skręcona jest permanentnie w jedną stronę, ewentualnie jedno ucho jest bezustannie bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona. -bobas zacznie podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może stan rzeczy kiedy niemowle nie obraca głowy w jedną stronę - jeśli w trakcie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem dziecko nie skręca główki lub jakość owego skrętu okazuje się być zupełnie różna niż w stronę przeciwną. -w noszeniu na rękach zobaczysz, że jeszcze przyzwoiciej radzi sobie w trzymaniu główki. Wówczas gdy starsze dziecko nie jest w stanie stabilnie utrzymać główki, trzeba ją stabilizować, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie stabilizują dobrze główki. Ręce. -bobas przez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, jaka w późniejszym etapie życia wydaje się być dla niego wielokrotnie odniesieniem. https://fizjoterapia-sanok01.webs.com/apps/blog/show/47567200-65279-b-243-l-staw-243-w-czy-to-rzs-przeczytaj-ten-artyku-322- zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie rzeczy wyłącznie jedną ręką, bądź jedna ręka ma wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o nieodpowiednim kierunku rozwoju neuromotorycznego. Nóżki. Kończyny dolne jeszcze częściej podciągane są do góry, na początku bobas chce dotykać kolan, a w przyszłości stóp. Bobas uczy się w ten sposób swego ciała- dowiaduje się, że posiada stopy. Może to jednak czynić na kilka sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, w takim przypadku pobudza, rozwija i ćwiczy mięśnie brzucha. Jeżeli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana w bok i starać się przyciągać stopy do buzi. Powinno się zaakcentować, iż brak aktywności mięśnie brzucha w dalszym czasie może mieć pełno negatywnych konsekwencji i doprowadzić do: - wady postawy, -skrzywienia kręgosłupa, -nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan, -niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i sporo innych. Moje dziecko wykonuje to w inny sposób- i co z tego ? Czasami słyszę od znajomych, że ich bobas wykonuje konkretną czynność innym sposobem niż wszystkie dzieci - czy to coś negatywnego ? A więc należy się zastanowić czemu robi to nie tak samo ? Ponieważ jeśli noworodek posiada zaprogramowany precyzyjny rozwój- a z jakiegoś powodu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Jeżeli dziecko w czasie pełzania korzysta z 1 nóżki, a drugą ciągnie- to najprawdopodobniej część mięśni w ciągniętej nodze nie ma właściwego napięcia. Jeśli to nie jest wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to negatywne konsekwencje. http://b3.zcubes.com/v.aspx?mid=2336274 dziecko ominęło pozycję- co z tego ? W czasie każdego ruchu ręka, czy kończyną dolną do mózgu niemowlaka - a dokładnie do kory ruchowej- dochodzi sygnał, iż ów ruch nastąpił. Wobec tego „prawidłowy” rozwój ruchowy zapewnia także prawidłowy rozwój mózgu niemowlaka. Kto musi być szczególnie wyczulony ? Informacje te nie powstały żeby straszyć rodziców, a conajwyżej w zamysle zwiększenia świadomości rodziców ! Bezustanne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego stresu. Jest jednak grupa dzieci, jaka wyjątkowo jest narażona na pewne „komplikacje” rozwojowe: -stosowanie używek w ciąży, -wypadek lub infekcja w ciąży, -stres, -przedłużający się poród, -poród pośladkowy, -owinięcie się pępowiny wokół szyi, -przedwczesny poród (2 tygodnie przed), -niska waga urodzeniowa, -zniekształcona czaszka, -reakcje niepożądane na szczepionki, -opóźnienie w nauce chodzenia, -opóźnienie w nauce mówienia, -choroba lokomocyjna, -trudności z nauką czytania, -trudności z nauką pisania, -słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka. Czego dziecko potrzebuje do poprawnego wzrostu najbardziej ? Badania ujawniają, że pomimo dużej liczby różnic ogromne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet noworodki , które w rezultacie rozlicznych wypadków wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeżeli poświęcało im się stosowną ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości). Podsumowując: Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !
|