Pamiętam jakby wczoraj te emocje które mną kierowały jak za pierwszym razem zostałem ojcem- ekscytacja pomieszana z nutką niejasności. Z jednej strony jesteś bardzo szczęśliwy i zadowolony, z 2-giej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- masę pytań co robić w danych chwilach, co będzie robiło dziecko i jak się wobec tego zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam wiedzieć, że jest poprawnie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie zdań ludzi których uważasz za profesjonalistów. Zadajesz pytanie położnej jak często myć dziecko, a ona oznajmia, że niektórzy to kąpią regularnie, inni co dwa dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz z jaką częstotliwością karmić i w jakich ilościach- to mówi, że różnie jedni to tak, a inni tak… Jestem zdania, że dla świeżych rodziców niesłychanie znaczące jest rozumieć jak rozwija się noworodek, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta informacja powinna być więcej dostępna. Zapamiętaj jednak, że wiedza gatunku „typowy rozwój dziecka” określane są procentowo i przeważnie obejmują grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło określoną zdolność. Pamiętajcie również, że jeśli noworodek jest wcześniakiem to powinno się odpowiednio wyznaczyć poprawny miesiąc rozwoju. Umiejętności małego w 4 i 5 miesiącu istnienia. Główka. -bobas staje się raz po raz bardziej symetryczny -układa główkę prosto w stosunku do tułowia. Problemem który to potrafisz wychwycić jest to, że głowa skręcona jest permanentnie w jedną stronę, czy jedno ucho jest ciągle bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona. -dziecko zacznie obracać głowę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może sytuacja jeśli dziecko nie skręca główki w jedną stronę - jeżeli w trakcie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem niemowle nie skręca główki lub jakość tego skrętu jawi się być zupełnie odmienna niż w stronę przeciwną. -w noszeniu na rękach dojrzysz, że coraz lepiej radzi sobie w trzymaniu główki. Wówczas gdy starsze dziecko nie ma zdolności stabilnie utrzymać główki, należy ją stabilizować, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie stabilizują dobrze głowy. Ręce. -niemowle przez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, która to w dalszym etapie życia okazuje się być dla niego często odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko chwyta rzeczy wyłącznie jedną ręką, czy 1 ręka posiada wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o nieprawidłowym kierunku rozwoju neuromotorycznego. Nóżki. nóżki coraz częściej podciągane są do góry, w pierwszej kolejności niemowle chce dotykać kolan, a następnie stóp. Dziecko uczy się w ten sposób własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. https://my.getjealous.com/fizjoterapeutasanok06 to jednak czynić na kilka sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, w takim przypadku aktywizuje, rozwija i trenuje mięśnie brzucha. Gdy nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana w bok i starać się przyciągać stopy do buzi. Trzeba odnotować, że niedobór aktywności mięśnie brzucha w późniejszym terminie może mieć dużo złych konsekwencji i przyczynić się do: - wady postawy, -skrzywienia kręgosłupa, -nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan, -niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i dużo innych. Moje dziecko robi to w inny sposób- i co z tego ? Niekiedy słyszę od znajomych, że ich bobas przeprowadza konkretną czynność odmiennie niż wszystkie niemowlaki - czy to coś negatywnego ? A więc należy się zastanowić z jakiej przyczyny robi to odmiennie ? Bowiem jeśli niemowle ma zaprogramowany precyzyjny rozwój- a z pewnego względu go omija- to coś się musiało stać. Jeśli noworodek w czasie pełzania korzysta z 1 nogi, a drugą ciągnie- to zapewne część mięśni w ciągniętej nodze nie ma harmonijnego napięcia. Jeżeli to nie będzie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to złe następstwa. Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ? fizjoterapia sanok każdego ruchu kończyną górną, czy nóżką do mózgu dziecka - a konkretnie do kory ruchowej- dochodzi sygnał, że ten ruch wystąpił. Toteż „prawidłowy” rozwój ruchowy zapewnia także harmonijny wzrost mózgu bobasa. Kto musi być wyjątkowo wyczulony ? Informacje te nie powstały ażeby straszyć ludzi, a jedynie w celu powiększenia świadomości rodziców ! Wieczne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego poddenerwowania. Jest jednak grupa dzieci, która to szczególnie jest narażona na pewne „komplikacje” rozwojowe: -stosowanie używek w ciąży, -wypadek lub infekcja w ciąży, -stres, -przedłużający się poród, -poród pośladkowy, -owinięcie się pępowiny wokół szyi, -przedwczesny poród (2 tygodnie przed), -niska waga urodzeniowa, -zniekształcona czaszka, -reakcje niepożądane na szczepionki, -opóźnienie w nauce chodzenia, -opóźnienie w nauce mówienia, -choroba lokomocyjna, -trudności z nauką czytania, -trudności z nauką pisania, -słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka. Czego dziecko potrzebuje do właściwego wzrostu najwięcej ? Badania demonstrują, że pomimo dużej ilości rozbieżności kolosalne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet niemowlaki , które w wyniku różnych wypadków wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeżeli poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości). Podsumowując: Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !
|