Narodziny nauki uczacej sie
Niedawne postepy w neurobiologii dostarczyly poteznych informacji, podczas gdy badania edukacyjne - tak
zgromadzil znaczna baze wiedzy. Perspektywa neuronaukowa dodaje nowy, wazny wymiar
do nauki o uczeniu sie w edukacji, a wiedza edukacyjna moze pomóc ukierunkowac badania neurologiczne
do bardziej odpowiednich obszarów. Poniewaz obie dziedziny sa dobrze rozwiniete, sa jednak gleboko zakorzenione
kultur dyscyplinarnych z metodami i jezykiem specyficznym dla danej dziedziny, które sprawiaja, ze jest to niezwykle trudne
ekspertów z jednej dziedziny, aby wykorzystac wiedze z drugiej. Potrzebna jest nowa transdyscyplinarnosc
laczy rózne spolecznosci i perspektywy. To musi byc wzajemna relacja,
analogicznie do relacji miedzy medycyna a biologia, aby utrzymac ciagly, dwukierunkowy przeplyw
informacji niezbednych do wspierania swiadomej i opartej na dowodach praktyki edukacyjnej. Badacze i
13
praktycy moga wspólpracowac, aby okreslic cele badawcze istotne z punktu widzenia edukacji i omówic potencjal
implikacje wyników badan. Po wdrozeniu praktyk edukacyjnych opartych na wiedzy, praktycy
powinni systematycznie badac ich skutecznosc i przedstawiac wyniki w klasie jako informacje zwrotne w celu udoskonalenia
kierunki badan. Tworzenie szkól badawczych z praktyka edukacyjna scisle polaczona z mózgiem
badania naukowe sa obiecujacym sposobem ustabilizowania pracy transdyscyplinarnej.
Edukacyjna neuronauka moze pomóc w tworzeniu prawdziwej nauki.